Foredrag om matematik
Hvordan opdager man en naturlov?
Det er svært at motivere unge mennesker til at fordybe sig i matematik. Særligt matematik har fået plads nederst i mange gymnasieelevers fagpræferencer. I vores inspirerende og lærerige gymnasieforedrag udforsker vi matematikkens nytte i den virkelige verden. Vi motiverer dermed matematikundervisningen, og ser på, hvilken værdi, eleverne selv kan skabe i samfundet, hvis de fordyber sig i matematikken.
Foredraget tager udgangspunkt i håndgribelige forsøg og modeller fra elevernes dagligdag. De får indblik i matematikken bag naturen og sociale systemer. Eleverne får chancen for selv at komme med bud på matematiske løsninger til samfundsmæssige problemer, og rette fokus mod opdagelsen af naturens love. Altsammen med matematik de godt kender, eller skal lære som pensum.
Stepstudy har hjulpet utallige studerende med at finde glæde og begejstring i matematikken. Vores mission med disse foredrag er endnu en gang at tænde en gnist af nysgerrighed, bryde matematikkens fordomme og vise, at enhver kan mestre den.
En oplevelse
"Med en blanding af real-life eksempler, interaktive øvelser og motiverende historier bringer vi matematikken til live og inspirerer den næste generation af matematikelskere."
Foredraget egner sig bedst til matematik og fysikstuderende på A- og B-niveau, hvor differentialregning kommer ind i billedet. Vi skal tale om, hvad man kan bruge differentialregning til, og hvordan verden ser helt anderledes ud, hvis vi ikke har det.
​
matematiklæreren tilbydes også materiale til videre arbejde med Foredragets indhold, så der bliver chance for at gå mere i dybden.
Formålet er at bygge intuition og dermed inspiration og interesse for matematiske størrelser, der forandrer sig. Foredraget bringer matematikken til live med klare billeder, animationer og videoer af ligningerne, der udfolder sig på tavlen.
Eleverne får muligheden med at interagere med stoffet som aldrig før, og stille sig kritiske overfor virkeligheden og videnskaben, de bliver fodret med på sociale medier. De får en forståelse for hvordan der tages politiske beslutninger på baggrund af matematik, og hvordan de selv kan tage saglige beslutninger.